sâmbătă, 20 septembrie 2014

SĂNĂTATE - CUM SĂ TRĂIEȘTI CU O INIMĂ ZDROBITĂ



Sistemul medical a ajuns în zilele  noastre la o dezvoltare uluitoare. Tehnici de asistare a reproducerii, de terapie intensivă ultracomplexă, de chirurgie robotică, intervenţii genetice, asistare a diverselor funcţii de sistem şi organ fac posibilă prelungirea peste orice aşteptări a vieţii, dar şi uneori a calităţii acesteia. Medicamente şi proceduri din ce în ce mai scumpe sunt accesate, cerute, decontate.
Sistemul sanitar poate fi tot mai performant, dar şi mai scump. Însă nu de puţine ori m-am confruntat cu pacienţi cărora li se derulaseră proceduri şi medicaţii extrem de costisitoare şi ample, fără ca ei să mai dorească să lupte pentru propria viaţă. Epuizarea fizică şi psihică, depresiile care sunt din ce în ce mai răspândite, dar şi nemulţumirile, amărăciunile acumulate de-a lungul timpului faultează grav evoluţia medicală a pacientului şi eforturile conjugate ale cadrelor de îngrijire. Uneori un cuvânt bun, o privire blândă, o atingere prietenoasă, o explicaţie dată cu bunăvoinţă pot înclina balanţa spre o mobilizare mai bună a voinţei pacientului. Alteori înseşi stările mai sus menţionate sunt cauze declanşatoare ale suferinţei visceralizate într-o disfuncţie sau alta.
Extinderea fenomenului sufletesc este necontorizată. Nevoia, însă, de ridicare de biserici, foarte multe comparativ cu alte instituţii şi ele cu potenţial de a ajuta - şcoli,spitale, instituţii de cultură, arată că, de multe ori, oamenii găsesc refugiul necesar doar în credinţă, singura care mai poate face ceva: ,,de poţi ceva, ajută-ne, fiindu-Ţi milă de noi!˝ (Marcu 9, 22). Şi mult aşteptatul răspuns dumnezeiesc: ,,de poţi crede, toate sunt cu putinţă celui ce crede” (Marcu 9, 23). Vine şi strigarea din adâncul sufletului: ,,cred, Doamne, ajută-mi necredinţei mele!” (Marcu 9, 24).
 Ultimul liman de alinare a fost şi va rămâne Biserica. Însă ea singură nu poate nici măcar să aducă speranţă în sufletul cuiva, dacă acesta rămâne închis mesajului. Partea iniţială: ,,cred, Doamne!’ este de multe ori trecută cu vederea. Şi pentru ajutor de la Dumnezeu, ca şi pentru rezolvarea multor probleme în viaţă, trebuie să începem cu acel cred. Cred din adâncul fiinţei mele că viaţa mea îşi va găsi un sens atunci când toate par să se prăbuşească în jurul meu, cred că persoana sau persoanele care m-au rănit cu îndârjire şi care mi-au zdrobit inima se vor schimba, fără ca eu să mă distrug ca suflet, cred că îmi voi desfăşura menirea chiar dacă luni şi ani nu găsesc serviciul dorit, cred că măcar mă voi simţi mai bine şi voi fi uşurat în durerile trupeşti, chiar atunci când nimeni nu-mi mai dă o şansă. Cred că voi izbuti să-mi ajut copiii, chiar dacă sunt sărac lipit pământului, cred că îmi voi găsi până la urmă calea spre sufletul celui de care sunt separat printr-o împrejurare sau alta. Acest cred care mişcă şi munţii din loc trebuie să-şi facă simţită prezenţa constantă în fiecare tresărire a inimii, în fiecare secundă, gând şi activitate a noastră.
Trebuie să învăţăm să credem, înainte de toate. Şi atunci se va aprinde o candelă în întunericul inimii noastre zdrobite, şi vom vedea sensul suferinţei şi vieţii noastre. Să învăţăm să ne luminăm sufletul cu credinţă şi să-l întărim cu speranţă, pentru a ajunge la binefăcătoarea dragoste a unei inimi refăcute din propria zdrobire.


Dr. Laura Magdalena NICOLESCU