luni, 22 septembrie 2014

CULTURĂ - INAUGURAREA SEDIULUI BIBLIOTECII NAȚIONALE

Biblioteca Națională a României
Noul sediu – Promisiuni împlinite

Biblioteca Naţională reprezintă unul din cele mai importante simboluri ale unei ţări şi în acelaşi timp o instituţie de importanţă strategică datorită menirii sale de a constitui, prezerva şi valorifica creaţia intelectuală scrisă a acelui popor.
Clădirile care adăpostesc biblioteci naţionale sunt, pentru fiecare ţară, clădiri reprezentative din punct de vedere arhitectural, întrucât sintetizează, la nivel simbolic, moştenirea culturală a poporului respectiv. Multe ţări europene au alocat, ca sedii pentru bibliotecile lor naţionale, foste palate (Austria, Spania, Ungaria), clădiri cu valoare patrimonială şi simbolică (Cehia, Italia, Finlanda) sau construcţii cu destinaţie clară de bibliotecă naţională, dimensionate corespunzător şi reprezentând vârfuri ale realizărilor arhitectonice (Franţa, Marea Britanie, Rusia, Bielorusia, Croaţia).
România se înscrie în rândul ţărilor care au construit o clădire reprezentativă pentru a adăposti patrimoniul documentar naţional regăsit în Biblioteca Naţională. Comparativ cu alte ţări europene, România are o bibliotecă naţională relativ tânără, ale cărei colecţii ilustrează, prin modalităţile de constituire, dezvoltare şi prin structură, destinul istoric al poporului român.
Necesitatea stringentă, pentru România, a îndeplinirii funcţiilor de bibliotecă naţională a dus la reînfiinţarea acestei instituţii, după o întrerupere de 54 de ani. Astfel, prin Hotărârea Consiliului de Miniştri nr. 1.193, din 25 iunie 1955, instituţia îşi reia activitatea sub vechea denumire, uşor modificată, de Bibliotecă Centrală de Stat, până în anul 1990, când a primit titulatura actuală, de Biblioteca Naţională a României (H.G. 476 din 5.02.1990), după modelul celorlalte biblioteci din Europa.
Creşterea rapidă a colecţiilor alături de numeroasele funcţii şi atribuţii specifice unei biblioteci naţionale au impus ca o necesitate, construcţia unei clădiri cu destinaţie specifică de bibliotecă naţională. De fapt, chiar din 1957 când Biblioteca Centrală de Stat se mută în fostul Palat al Bursei din Strada Ion Ghica, nr. 4, se apreciează spaţiul ca fiind insuficient şi se afirmă ca un deziderat „necesitatea construirii unui local propriu pentru bibliotecă, pe un spaţiu corespunzător care să permită creşterea depozitelor şi a serviciilor în raport cu dezvoltarea în timp a bibliotecii precum şi aplicarea mijloacelor mecanizate de deservire rapidă a cititorilor şi automatizerea procesului de muncă.”[1]
În 1968 este elaborat “Programul pentru întocmirea temei de proiectare a construcţiei Bibliotecii Centrale de Stat a R. S. România” [2], în fapt un set elaborat de cerinţe, expuse în peste 100 de pagini, privind “amplasarea bibliotecii; concepţia arhitectonică; concepţia funcţională; capacitatea depozitelor, sălilor de lectură, serviciilor, atelierelor, etc; problemele de mobilier, utilaje şi instalaţii”.
Concepţia arhitectonică a cladirii trebuia să ţină cont de cele trei deziderate ale arhitecturii moderne: funcţionalitate, flexibilitate (interioară şi exterioară), intimitate.
Funcţionalitatea însemna că, biblioteca era privită ca un organism viu în care buna funcţionare a întregului era rezultanta bunei funcţionări a fiecărei componente. Se avea în vedere circuitul publicaţiilor atât spre depozit cât şi între depozite şi sălile de lectură, circuitul utilizatorilor, circuitul bibliotecarilor, funcţionalitatea sălilor de lectură, a atelierelor, a birourilor, a altor spaţii.
Flexibilitatea avea în vedere dezvoltarea ulterioară a clădirii în condiţiile creşterii colecţiilor, diversificării activităţilor, asigurării permanente a condiţiilor de microclimat.
Intimitatea era definită ca opoziţie a rigidităţii şi se considera că o bibliotecă trebuie să furnizeze o atmosferă caldă, familiară lipsită de formalism şi convenţionalism.
De asemenea, trebuia avută în vedere o tehnicizare care presupunea: o bună conservarea a publicaţiilor; mecanizarea transporturilor (orizontal, vertical); transmiterea comenzilor din sălile de lectură către depozite; introducerea automatizării în prelucrarea publicaţiilor şi regăsirea informaţiilor; utilarea corespunzătoare a tuturor compartimentelor de activitate ale bibliotecii.
Toate proiectările şi reproiectările ulterioare au pornit de la aceaste cerinţe de proiectare.
Prima temă de proiectare generală datează din 1971 [3]. Discuţiile au fost reluate după cutremurul din 1977, tema de proiectare fiind actualizată cu studii suplimentare de rezistenţă şi ajustări privind compartimentările ulterioare. Construcţia a fost începută în 1986.
Evenimentele din decembrie 1989 au dus însă, la sistarea investiţiei. Până în  2005, prin bugetul instituţiei au fost alocate fonduri care au permis amenajarea unor spaţii de depozitare pentru a reuni colecţiile aflate în diferite locaţii.
În 2007, proiectul noului sediu al Bibliotecii Naţionale a României este asumat de Guvernul României, ca proiect de importanţă naţională şi beneficiind de finanţarea Băncii Mondiale.
Biblioteca Naţională, ca beneficiar, şi SC Carpaţi Proiect, ca proiectant, au prezentat argumente în susţinerea unui proiect reprezentativ pentru noul sediu al Bibliotecii Naţionale a României. Argumentul de bază a fost importanţa patrimonială şi simbolică pe care o are o bibliotecă naţională pentru o ţară. Elaborată în colaborare cu specialişti din Biblioteca Naţională a României, tema de (re)proiectare avea ambiţia de a contribui la succesul acestei instituţii în demersurile de promovare a imaginii României în lume.
Pentru instituţia culturală a Bibliotecii Naţionale, pentru asigurarea funcţiunilor sale multiple, s-au urmărit a se realiza spaţii caracteristice, structurate pe următoarele funcţiuni:
- spaţii destinate funcţiunii de bibliotecă naţională;
- spaţii cu funcţiuni preponderent culturale;
- spaţii administrative de deservire;
- spaţii tehnice, circulaţii şi anexe utilitare.
Toate aceste funcţiuni cooperează, desigur, contribuind la obţinerea unui amplu centru de cultură, interesant şi atrăgător pentru public. Tratarea arhitecturală a acestor spaţii este modernă, realizându-se o imagine deosebită, în acord cu anvergura şi importanţa funcţiilor instituţiei.
Spaţiile destinate funcţiunii de bibliotecă naţională, ca şi de bibliotecă publică au fost riguros gândite, controlate şi structurate, deoarece sunt cele care adăpostesc documentele cu valoare patrimonială; sunt destinate informării, înscrierii, direcţionării, controlului de acces, sălilor de referinţe, cercetare bibliografică, cataloage tradiţionale şi cataloage electronice şi sălilor de lectură (inclusiv de cercetare şi studiu individual), depozitelor de carte, manuscrise, stampe, fotografii, hărţi, planuri, periodice, teze de doctorat, depozit legal etc., sistemelor informaţionale, bibliotecii digitale şi editurii  electronice, evenimentelor şi manifestărilor audio-vizuale şi multimedia, laboratoarelor de restaurare şi patologia cărţii, primiiexpediţiei de carte, comunicării, strategiei şi cooperării, relaţiilor culturale interne şi internaţionale, tranzitului de carte, pentru editură şi tipografie şi pentru Muzeul cărţii şi bibliotecii.
Spaţii cu funcţiuni preponderent culturale includ: Aula (400 de locuri), sălile de diverse capacităţi, pentru conferinţe şi manifestări culturale, spaţii publice polivalente (pentru diverse întâlniri, manifestări, relaţii culturale), săli multimedia, librării şi anticariat, spaţii pentru divertisment, spaţii expoziţionale şi de spectacol.
Spaţiile administrative, de deservire presupun: birouri (pentru salariaţi, conducere, consiliu ştiinţific, resurse umane, juridic, financiar şi administrativ), spaţii pentru deservirea personalului, vestiare, grupuri sanitare. Au fost asigurate locuri de acces, parcare şi garaj.
Reproiectarea a acordat o atenţie specială imaginii exterioare a clădirii, urmărindu-se crearea unui aspect modern, de secol XXI.
În data de 17 martie 2009, ministrul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional, Theodor Paleologu, declara reînceperea lucrărilor de construcţie, lucrări care, potrivit contractului semnat cu firma Aedificia Carpaţi, aveau să dureze 30 de luni. În acest amplu proiect, cu o valoare de investiţie de 112.894.627 euro (1.033 euro/mp.), Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional a avut calitatea de ordonator principal de credite şi de autoritate contractantă.
Clădirea – una dintre cele mai mari din capitală – a fost terminată la sfârşitul anului 2011, după 25 de ani de la începerea lucrărilor (1986) şi regăsim spaţiile specificate în ultima temă de proiectare.
Sediul Bibliotecii Naţionale a României este format din două corpuri: Aula (22.000 mp) şi corpul propriu-zis (90.000 mp), suprafaţa totală desfăşurată fiind de 112.000 mp.
Biblioteca propriu-zisă este compusă din 9 corpuri (A, B C, D, E, F1, F2, F3, F4), la care se adaugă Aula, cu 3 corpuri (G, H şi I).
Există 11 niveluri, dintre care unul de subsol (înălţimea unui nivel: 3,6 m).
Suprafaţa de teren pe care este ridicată clădirea (incluzând şi spaţiile verzi, de agrement) este de 50.217,25 mp. Terenul este în proprietatea statului român şi în administrarea MCPN.
Noul sediul al Bibliotecii Naţionale a României a fost gândit să satisfacă funcţiile de bibliotecă naţională, dar şi funcţii culturale şi de petrecere a timpului liber. Primele niveluri, începând cu parterul, sunt rezervate publicului, în general, iar cele superioare – depozitelor, laboratorului de restaurare şi birourilor.
Evenimentul major al anului 2012 a fost mutarea în noul sediu şi  redeschiderea oficială către public și oferirea de noi posibilități de acces la informație și de petrecere a timpului liber datorită facilităților de care dispune noua clădire.
Ca orice casă nouă și noul sediu al Bibliotecii Naționale a fost sfințit, în data de 22 aprilie, de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. După slujba de sfințire, Patriarhul României a rostit un mesaj de binecuvântare intitulat „Biblioteca Națională – un mijloc de conservare și comunicare de-a lungul timpului a moștenirii intelectuale a unui popor“, în care a evidențiat rolul și importanța existenței Bibliotecii, într-un spațiu modern.
În prima parte a anului, la nivelul instituției, eforturile s-au concentrat pe activităţile de mutare și rearanjare a colecţiilor în noile depozite și săli de lectură, respectându-se principii biblioteconomice moderne.
Facilităţile oferite de noua cladire a Bibliotecii Naţionale a României au permis o valorificare eficientă a  potenţialului său biblioteconomic, cultural, profesional ştiinţific şi o mai bună vizibilitate în massmedia şi la nivelul societăţii româneşti.
Agenda culturală a Bibliotecii Naţionale îşi propune susţinerea, promovarea şi valorificarea patrimoniului naţional scris, precum şi deschiderea spre interculturalitate. Astfel, mesajul instituţional a fost transmis prin toate formele de  manifestare artistică, de la muzică şi dans, până la spectacole de teatru şi film, expoziţii de artă plastică, seri de lectură, dezbateri, etc. Reprezentative în acest sens au fost evenimentele  culturale prilejuite de deschiderea oficială a Bibliotecii Naţionale în noul său sediu, implicarea acesteia în acţiunile „Noaptea cercetătorilor” şi „Nocturna bibliotecilor“, sau redeschiderea, dupa 100 de ani, a Expoziţiei „Museum“, ce îşi propune valorificarea bunurilor muzeale de la Biblioteca Batthyaneum.
Biblioteca Naţională a României a fost gazdă şi partener într-o serie de evenimente culturale de înaltă ţinută: conferinţa internaţională Arhivă, Istorie și Politică în România secolelor XIX-XXI, alături de Arhivele Naționale ale României (21 septembrie 2012), Expoziţia Artistul şi puterea. Arta plastică 1950-1990, proiect al Centrul Cultural ArtSociety (27 septembrie-9 decembrie 2012) sau Recuperarea Dâmboviţei, râul uitat al Capitalei, un proiect al Asociației Ivan Patzaichin-Mila 23 (18 octombrie-5 noiembrie 2012).
Zilele Bibliotecii Naţionale a României, ediţia a XV-a au avut ca temă a conferinţei organizate cu acest prilej Rezistenţa prin credinţă: Centenar Nicolae Steinhardt (1912- 2012). Detenţie politică şi detenţie religioasă în anii comunismului.Călugărul-tipograf Macarie şi contextul politic-religios european al secolelor XV-XVI. Cu această ocazie au fost invitaţi să conferenţieze o serie de personalităţi de marcă - dl. Romulus Rusan, director al Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei – Centrul Internaţional pentru Studiul Comunismului, dl. George Ardeleanu, autorul volumului N. Steinhardt şi paradoxurile libertăţii, Părintele Exarh Timotei Aioanei.
Au fost omagiaţi prin evenimente speciale şi lansări de carte Mihai Eminescu, Nichita Stănescu, Nicolae Steinhardt, Ion Budai Deleanu. Pentru melomani, în luna septembrie 2012, într-un cadru special, pe malul Dâmboviţei s-au desfăşurat Nocturnele baroce: Bach, Vivaldi, Scarlatti şi Händel pe malul Dâmboviței, proiect al Asociaţiei Kitarodia. În cadrul programul Şcoala Altfel au vizitat Biblioteca Naţională elevi şi profesori de la peste 60 de şcoli şi licee din Bucureşti şi din ţară.
Iată de ce putem spune că noul sediu al Bibliotecii Naţionale a României este o promisiune împlinită. Promisiunea de a fi instituţia ce păstrează şi valorifică patrimoniul cultural naţional pentru generaţiile ce vor veni.

[1] Dare de seamă pe anul 1957 ale Bibliotecii Centrale de
Stat şi ale serviciilor. Dosar nr. 1- 1957 [Document inedit],
Arhiva Bibliotecii Naţionale a României, p 3.

[2] Programul pentru întocmirea temei de proiectare a
construcţiei Bibliotecii Centrale de Stat a R. S. România :
Forma I. Bucureşti: Biblioteca Centrală de Stat, 1968, 100
p.

[3] Tema de proiectare generală pentru construirea noului
local al Bibliotecii Centrale de Stat. Bucureşti: Biblioteca
Centrală de Stat, 1971
[4] Biblioteca Naţională a României: Raport anual de
activitate: 2010. http://www.bibnat.ro/dyn-doc/Raport_
BNR_2010.pdf

Conf. Dr. Elena TÎRZIMAN
Universitatea din Bucureşti,

Facultatea de Litere