sâmbătă, 27 octombrie 2012

Sanatate din natura

POATE NU ŞTIAŢI... Vatră nouă noua nr. 146 n octombrie, 2012

DIN ISTORIA PLANTELOR MEDICINALE


Plantele medicinale au fost cunoscute 
și utilizate încă din zorii civilizației umane.





Mărturii arheologice privind civilizația 

sumeriană, akkadiană, asiriană, caldeeană 
și babiloniană vin să dovedască acest lucru.
Câteva zeci de tăblițe de lut, din cele peste 
20.000 descoperite la Niniye, prezintă 
denumirile unor plante medicinale folosite 
în acea vreme. De astfel, în străvechiul

oraș-capitală există și atăzi o grădină cu 
plante medicinale.





Vechii egipteni cunoșteau modul 
de întrebuințare în diferite afecțiuni al 
ricinului, pelinului, sofranului, cepei de 
mare, ananasului, chimionului, cepei, 
usturoiului.




În papirusul „Eberș (1550 î.e.n.), se 
descriu 200 de plante medicinale. Practica 
medicală chineză, cu tradiții milenare, 
cunoaște un important număr de remedii 
vegetale. Se spune că împăratul Sen-Nung, 
considerat drept întemeietor al medecinei 
chineze, se ocupa cu studiul plantelor 
medicinale.


Medicul indian Susruta (Sushruta 
Samhita), enumeră peste 700 de 
medicamente, dintre care multe de origine 
vegetală (înainte de sec. II e.n.) folosite 
de medicina tradițională, indiană. Dintre

ele amintim cânepa (Cannabis Indica), 
usturoiul, smirna, muștarul ș.a. Printre cele 
200 de remedii semnalate în manuscrisul 
„Bower” sunt trecute următoarele plante: 
ricinul, piperul.


Indienii foloseau, de asemenea 
scorțișoara, cuișoarele, ghimbirul, plantele 
din genul Indigofera.


Civilizația greacă și romană au cunoscut 
o largă urilizare aplantelor medinilae, 
bazată atât pe experiența practicii medicale 
din ariile geografice respective, cât și pe 
cunoștințele asimilate în urma contactului 
cu alte culturi. Eruditul Teofrast, elev al lui 
Aristotel și părintele farmacologiei antice,
enumeră în opera sa o serie de plante 
printre care: Papaver Rhocas, Sangvis 
Draconis, Piper congun, Chinnamomum, 
Mastrix, Althaea officinalis etc.




Cratenas, medicul lui Mitridate 
al VI-lea Eupator, scrie o carte despre 
însușirile plantelor medicinale, intitulată 
„Rizotomikon” medicul lui Augustus, 
Antonius Musa, a scris o lucrare intitulată 
„De herba vettonica”, care cuprinde 47 
de rețete în care se utiliza planta Betonica

officinalis.

Medicul roman Scribonius Largus 
(sec I î.e.n.) în lucrarea sa „Compositiones 
medicamentorum” desscrie 242 de 
remedii vegetale. Printre ele amintește 
ferigă, usturoi, aloe, pelin, rosmarin, 
gențiană.




În sfârșit galemus întemeiază o 
adevărată farmacologie în cadrul căreia 
majoritatea edicamentelor erau de 
origine vegetală.




Locuitorii Daciei preromane culegeau 
plantele medicinale și le exportau în cadrul 
relațiilor comerciale cu vecinii. În Dacia se 
practica atât o medicină cultă, sacerdotală, 
cât și una empirică, populară. În legătură 
cu folosirea plantelor medicinale în Dacia, 
menționăm informațiile rămase de la 
Herodot, în legătură cu fumigațiile cu 
sămânță de cânepă practicate de sciții 
din regiunea Dunării de jos și jordabes 
(pornind de la textele lui Dios Crysostemul, 
care a trăit un timp printre daci, la 
Sarmizegetuza). În afara legendelor și 
mărturiilor scrise, există unele indicii 
privind preocupările medicale pe teritoriul 
țării noastre în vremuri străvechi, care 
ne îndreptățesc să credem că plantele 
medicale au fost utilizate în scop anestezic 
în cursul unor operașii chirurgicale. Faptul 
că s-a găsit o grămăjoară de semințe de 
cânepă arse într-o necropolă, datând din 
perioada trecerii de la neolitic la epoca 
bronzului, legat de informațiile privind 
obiceiul practicării fumigațiilor cu semințe 
de cânepă (probabil Cannabis indica, cu 
proprietăți stupefiante) și de mărturia
efectuării pe teritoriul țării noastre a 
unortrepanații craniene reușite (calusul 
cicatriceal indică supraviețuirea bolnavilor 
operați) cu ajutorul unor instrumente 
rudimentare din silex, bronz sau fier, ne 
duc la această concluzie.


Din cele 40 de sinonime dacice 
ale denumirilor plantelor medicinale 
din copiile lucrărilor autorilor romani 
Pedaniu Dioscorides (de origine elenă) 
și Pseudo-Apuleius, studiate de către 
doctorul G. Brătescu, ca transcrieri 
greșite, strălucite ale denumirilor 
originale, Constantin Daicoviciu 
consideră de asemenea doar 6 termeni 
a fi în mod sigur de origină dacică.
Aceștia sunt: aniarsexe („iarbă săracă”), 
budathla („limba boului”), dicsema 
(„coada vacii”), dyn (urzică), mizela 
(cimbru) și riborasta (brusture). Aceste 
denumiri ale unor plante medicinale, 
rămase de la strămoșii nooștri daci, 
constituie o mărturie elocventă a 
utilizării lor pe teritoriul României din 
cele mai vechi timpuri, dar și una din 
dovezile continuității noastre pe acest 
teritoriu.


Pagina realizata de As. Lacrimioara Tomiuc . Preluat cu acceptul redactie revistei Vatra Noua.