BUCURIA CUNOAŞTERII
Ea începe odată cu intrarea unui sufleţel în lume. Dragostea
mamei este lecţia numărul unu. Iar lecţia numărul doi este glasul ei, care
setează urechea muzicală a sufleţelului - proaspăt sosit de la Dumnezeu - în
tonalităţile limbii materne. Iar cît de curînd, la vîrsta curiozităţilor
inepuizabile, esenţiale sunt răbdarea şi înţelepciunea cu care copilul primeşte
adevărul , pe înţelesul lui, evident, la toate întrebările sale, ca de pildă :
unde se duce mîncărimea după ce o scarpini ? Încuietoare întrebare, însă
perfect logică şi care merită un răspuns onest. Dacă dăruindu-se cu dragostea care îndelung rabdă, este
binevoitoare şi nu se aprinde de mînie - dupa cuvîntul Sf. Apostol Pavel - mama răspunde, ea îşi împlineşte rolul ei
rostuitor, vocaţia de mamă. Căci Dumnezeu a hărăzit femeii nu numai să fie
izvorul vieţii, ci şi să croiască prin
iubire drumul destinelor în copiii ei. Bucuria împărtăşită a cunoaşterii ca primă experienţă, amintirea adevărului,
vor fi un temeinic punct de plecare pentru orientarea copilului în lumea în
care a sosit.
De ce detaliu depinde uneori Cărarea! Căci un răspuns iritat de genul : lasă
prostiile , că n-am timp de ele , stai cuminte la desene că am treabă! poate pune în mîna copilului o alt fel de busolă,
stricată de zgomotul şi furia unor surse
de aşa zis divertisment pentru copii , voit pervertite de “ civilizaţia” urîtului.
Marele sociolog şi distins profesor Ilie Bădescu, cel care
, prin monumentala lucrare “Noologia”
propune o abordare creştină a ştiinţelor societăţii , numeşte stîlpi ai identităţii: sufletul, graiul,
amintirea si vocaţia. Iar vocaţia o defineşte ca : “ieşire din sine într-o
afirmare morală, dezinteresată a profesiunii…a talentului…” (p.296). În
tradiţia românească şi în dulcele grai românesc aceasta înseamnă să faci ceea
ce ai de făcut cu tragere de inimă, aşa ca pentru Dumnezeu. Genial, Petre Ţuţea
vede punctul de echilibru al omului în lume : “ între Dumnezeu şi neamul meu”.
Căci de la neam urcă în om seva identităţii şi de la Dumnezeu coboară harul
vocaţiei. Iar cuvîntul Sf.Scripturi spune clar ce ai de făcut cu talanţii :
să-i înmulţeşti. În dar ai luat, în dar să dai !
Asta face mama, rostuind, croind drumul destinelor,
dăruindu-se chiar şi pe sine în înălţarea pruncului ei spre Dumnezeu. Sau asta
făcea în tradiţia neamului românesc. Căci întrebat într-un interviu, cu puţin
timp înainte de a pleca la Domnul, ce ne
lipseşte nouă, românilor, să ieşim şi noi la un liman, Părintele Iustin
Pârvu -
duhovnicul blîndeţii, cum obişnuiam să-i spunem - a răspuns : mame
sfinte.
Dar vine vremea cînd bucuria cunoaşterii cu inima va trece
lin în cea a cunoaşterii cu mintea. Şcoala îi pune omului în mînă cîrma minţii
printr-una din cele mai înalte vocaţii , aceea de dascăl. Este acea călătorie,
chiar şi de două mii de mile, despre care un vechi proverb chinezesc spune că
începe tot cu primii paşi. Poate că pe alocuri ei mai sînt, sau ar trebui să
mai fie paşii
care pasc oiţele negre pe cîmpul alb al colii de hîrtie, căci toate la timpul lor. Dacă
nu cumva s-au pervertit deja pe cîmpurile minate ale jocurilor pe calculator.
Şi ce călătorie ! De
la începutul ei pînă la destinaţie, cînd prin dascălii săi vocaţionali copilul
de odinioară şi-a descoperit la rîndu-i
vocaţia, rostul în lume , Dumnezeu
lucrează la caracterul său prin omul de
la catedră. Dăruire de sine ? Îndelungă răbdare ? Răspundere faţă de viitoarea
armonie a lumii ? Mai mult sau mai puţin din fiecare dau tragerea aceea de
inimă cu care şi educaţia se face, aşa, ca pentru Dumnezeu.
Se spune că vocaţia este un dar dumnezeiesc, revărsat cu
generozitate peste oameni în vremuri de înaltă disciplină morală, dar cu
parcimonie atunci cînd răspunsul la Dragostea
Tatălui este inima meschină, sau
mai degrabă neascultarea, anarhică şi dizolvantă prin efectele ei. Şi totuşi, Şcoala românească - indiferent de
densitatea furcilor caudine pe metrul pătrat, prin care a fost trecută din
vreme în vreme - a păstrat prin predanie grandoarea şi smerenia unui act de
cultură roditor . Dar nu oricum. Ci prin
jertfa celor pe care neamul, recunoscător pentru aceste roade, pentru oamenii
providenţiali la vremuri de restrişte în istoria românilor, i-a numit apostoli
la catedră.
Asta face dascălul, iubindu-şi profesia pînă la dăruirea de
sine, căci răspunderea este o povară
grea iar îndelunga răbdare o jertfă, mai ales cînd trebuie s-o ai mai degrabă
cu egoismul ambiţios al părinţilor obsedaţi de modelele televizate de succes,
iar tu , dascăl ştiind cît suferă copiii din pricina aceasta. Profesoratul vocaţional rămîne, în varianta sa originală,
pînă la urmă o lecţie continuă de iubire faţă de aproapele .
Genială inspiraţie dacică sau know-how oltenesc, masa cu
trei picioare este păstrată pînă astăzi
de rudeniile noastre ceva mai iuţi , de peste Carpaţi, ca expresie a
stabilităţii. Şi într-adevăr, sprijinită în trei puncte e greu de clătinat.
După model, comunitatea românească tradiţională
- pînă la marea sincopă roşie a istoriei - a fost şi ea greu de
clătinat, căci stătea în trei puncte inbatabile
de sprijin: mama - rostuitoare a familiei,
dascălul - apostol al cunoaşterii şi preotul -chemat de Dumnezeu să rotunjească pentru fiii Săi ocolul, cum
numeşte Părintele Arsenie Boca minunea întoarcerii Acasă la Tatăl Ceresc a
fiecărui suflet intrat cîndva în lume. În vocaţia sa de a ne mijloci pînă atunci, prin iubire,
întîlnirea cu Mîntuitorul Hristos stă adevărata bucurie - duhovnicească - a
adevăratei cunoaşteri.
Doina
Jalea, jurnalist