luni, 17 august 2015

PROIECTE DE SUCCES
Grădiniţa „Troiţa” şi Şcoala Gimnazială „Sf. Antim Ivireanul” din Timişoara
Creştini de nota 10!

Motto:  „... Lăsaţi copiii să  vină la Mine şi nu-i opriţi, căci a unora ca aceştia este împărăţia lui Dumnezeu.” (Marcu 10,14)





La invitaţia şi prin amabilitatea Prea Cucerniciei Sale, Părintelui Silviu Damşe, preot misionar în cadrul Arhiepiscopiei Timişoarei, am avut minunatul prilej de a vizita miercuri, 18 martie 2015, Grădiniţa Troiţa” şi Şcoala Gimnazială Sf. Antim Ivireanul” din Timişoara.



       *Pr. Silviu Damșe
* Prof. Adela Panait – Director Grădinița Troița” și Școala Sf. Antim Ivireanul

Grădiniţa „Troiţa” a luat fiinţă în anul 2009, din iniţiativa Asociaţiei Prologos din Timișoara.
Proiectul s-a dezvoltat ulterior prin deschiderea în anul 2012 a Școlii Sf. Antim Ivireanul”, prima școală ortodoxă autorizată din Timișoara, aflată sub patronajul Arhiepiscopiei Timișoarei și al Asociației Prologos. Școala a funcționat pe strada Aluniş până în toamna anului 2014, când s-a mutat pe Bv. Liviu Rebreanu nr. 35, într-un spațiu mult mai generos, ce poate găzdui acum atât școala, cât și grădnița.
Acest lucru e devenit posibil prin acordarea de către Primăria Timişoarei a actualei clădiri, în comodat către Arhiepiscopia Timișoarei.
La parterul clădirii funcţionează grădiniţa. Străbătând culoarele, trecem pe lângă un grup de copii, moment în care pot observa modul părintesc, drăgăstos prin care părintele îşi croieşte culoar” pe lângă ei, mângâindu-i cu afecţiune.
Aceasta coincide şi cu momentul în care chipul Sfinţiei Sale devine surâzător, învăluit de o iradiere plăcută, tainică, lăuntrică, izvorând din interiorul întregii fiinţe şi canalizat spre exterior de sentimentul misiunii împlinite, aceea de a revărsa asupra acestor micuţi dragoste şi călăuzirea spre Hristos, Mântuitorul.
Aceeaşi expresie aveam să o remarc și la doamna profesoară Adela Panait, directoarea acestei instituții, relatându-mi despre extinderea proiectului.
Fiind eu însumi un mare iubitor de copii, am folosit prilejul pentru a-i mângâia (şi eu) uşor pe unii, în treacăt. Faptul că gestul meu nu a provocat nici o reacţie stingheră în comportamentul acestora, ca şi cum pentru ei era ceva plăcut şi firesc, m-a făcut să realizez cu adevărat, dintru început, afecţiunea, liniştea şi pacea lăuntrică pe care copiii o regăsesc aici.
De altfel, proiectul răspunde necesităţilor comunităţii şi este un parteneriat familie-şcoala-comunitate, ce vine în sprijinul părinţilor, oferindu-le acestora posibilitatea de a-şi creşte copiii într-un mediu educaţional ortodox, dedicat dezvoltării libere şi armonioase a individualităţii umane.
Întrucât doamna directoare avea de susținut ora de limba română de la clasa a V-a, prima parte a vizitei s-a desfăşurat avându-l ca interlocutor pe Prea Cucernicul Părinte Silviu Damşe, care ne-a condus peste tot cu amabilitate şi ne-a oferit şi date utile, de strict interes religios.
Am aflat astfel că orele de religie la grădiniţă şi şcoala sunt predate de Sfinţia Sa şi că se are în vedere înfiinţarea unei capele în incinta şcolii. Ne-a relatat, de asemenea, că în cazul în care apar sărbători religioase în cursul săptămânii, copiii participă la Sfintele Liturghii.
În a doua parte a vizitei, doamna directoare Adela Panait a prezentat perspectivele de viitor în sensul extinderii spaţiilor de la etajul II al clădirii, dar şi în privința curții şi a spaţiilor de joacă.
Există un proiect de reabilitare a etajului II al clădirii, unde va fi înfiinţată capela. Tot la acest etaj II, vor fi clasele pentru gimnaziu, biblioteca, laboratorul de fizică, chimie şi biologie, cabinetul de informatică și un spațiu recreativ
De asemenea, se dorește și amenajarea de spaţii verzi în jurul şcolii. S-au plantat 23 de pomişori, copiii având posibilitatea individualizării acestora. Au dat câte un nume fiecărui pomişor pe care l-au preluat apoi în îngrijire, îl udă şi îl supraveghează în creşterea lui cu mult drag. Iată deci cât de perfect a fost atins în activitatea educativă şi aspectul ecologic şi al dragostei copiilor pentru natură. Se are în vedere plantarea de trandafiri agăţători cu care vor fi îmbrăcate gardurile. Două dintre spaţiile verzi vor fi folosite în scop didactic, prin plantarea de plante medicinale. În celelalte porţiuni se vor planta flori şi vor fi montate băncuţe.
Sala de sport a școlii este de asemenea un spațiu bine amenajat și funcțional, în care au loc atât activitățile sportive ale copiilor, cât și unele evenimente precum serbări sau festivități.
Am vizitat apoi incinta grădiniţei şi a şcolii, cei mai mici aflându-se la servirea mesei de prânz.





Peste tot, începând cu grădiniţa situată la parter şi continuând cu şcoala de la etajul I, am remarcat mobilierul complet nou, conceput cu simţ estetic şi pe principii ergonomice, de funcţionalitate, care, dacă este să ne referim şi la igiena, luminozitate şi ordinea desăvârşită sub care se prezintă întreaga clădire, nu fac decât să încânte ochiul vizitatorului.




Dulăpioarele copiilor de la gradiniță, care au deasupra jucării frumoase, sunt „personalizate” cu poze ale copiilor în diverse momente mai interesante din viaţa lor alături de cei dragi.






În clădire există o bucătărie proprie unde este gătită hrana atât pentru preșcolari, cât și pentru elevi: micul dejun, prânzul și o gustare. Însoțiți de rugăciune, copiii servesc masa în cele două săli de mese, una a școlii și una a grădiniței.
Hrana copiilor este preparată folosind ingrediente asigurate prin contracte de aprovizionare cu ferme care le furnizează produse sănătoase.
Iată şi programul unei zile pentru elevii școlii:
·         8-9 = micul dejun şi rugăciunea
·         9-13 = cursuri
·         13-14 = servirea mesei de prânz
·         14-18 = program de după-amiază: odihnă, teme, ateliere și sport.
Dupa masa de prânz și după progamul de odihnă, sub supravegherea unui pedagog, copiii îşi fac temele, iar apoi în timpul care le mai rămâne,



 pot desfăşura activităţi educativ-recreative după dorinţă în unul din cluburile existente – de arte plastice, muzică, limbi străine (germană şi engleză) sau pot practica jocuri sportive. Există şi un club special, dedicat jocului de şah.
Școala și grădiniţa dispun şi de un cabinet pentru consiliere psihologică. Sub coordonarea psihologului şcolii, copiii au la dispoziţie jocuri interactive, în scopul dezvoltării capacităţilor intelectuale, a spiritului de observaţie şi abilităţilor de inter-relaţionare.



O data pe săptămână, la fiecare clasă are loc Ora părinților” când, spre bucuria elevilor, fiecare părinte susține o activitate la alegere, întărindu-se astfel parteneriatul şcoală-familie.
Vă mărturisesc că a fost o zi în care, pe lângă soarele prietenos de afară, s-au revărsat şi în sufletul meu raze de soare văzând feţele senine şi liniştite ale copiilor care se simţeau într-adevăr în mediul lor.
Era ca într-un frumos vis din care nu vrei sa te desprinzi, doar că totul era trăit aievea.






Am plecat muţumind distinselor gazde şi promiţându-le că voi mai reveni, dacă va fi posibil, pentru a vedea dezvoltarea viitoare a acestei instituții și pentru a prezenta din nou un proiect de succes şi creştini de nota 10!
Un proiect demn de preluat și realizat de cât mai multe localități din țară.
Pe când și la Arad ???!!
Lăsaţi copiii să vină la Iisus!
Doamne ajută!
Lucian-Ovidiu Pop – Arad